Modellflyg - udda kostruktioner

  ELVAN Konstruerad och ritad av Kaj Åkerblom 1980 Frigolitvingar skurna i trädgården på Polhemsg. 8 Motor OS 25 FSR - vikt 1450 gram Premiär på Lemstanäs 13 juli -80. Oerhört instabil, måste hela tiden ha motorn på max för att inte planet ska "klippa" och gå i spin. Värsta pers hittils för Dunker. Tyvärr stannar motorn - hård landning - inga yttre skador men två spant lossnar. Tyngdpunkten flyttas fram - går nu att flyga "normalt"
PLURR Konstruerad och ritad av Kaj Åkerblom 1979 Två elmotorer Astro 05 - 8 st 1200 mAh celler - vikt 1650 - mikrobrytare som "fartkontroll": Av - Halvfart (motorerna seriekopplade) - Fullt (motorerna parallellkopplade) Premiär på Lemstanäs 24 juli -79. Flygtid 3 min - dåligt stig. Vid 3:e starten återgick modellen till byggsatsstadiet.  
Klicka för att se ritningen   ROTORUTA Autogyro - Byggd 1978 efter ritning i RCM (jan Nr -78).
Orginal för 0,8 kubiks motor. Jag förstorade upp ritningen och satte i en OS .10 FSR. Flög endast en gång på Lemstanäs 4 juli -78. Den funkade men skulle haft en större motor. Modellen vägde 1100 gram
VIGILANTI Byggd efter ritning (förmiskad) i RCM 1984. Motor OS .15 med skjutande propeller, orginaldämpare med vinkel av mässingsrör för att få avgaserna åt "rätt" håll. Vikt 1200 gram. Klaff innanför skevrodren. Premiär på Lemstanäs 27 juli -84. Kom ej upp från gräsfältet, måste kastas i starten. Jag flög 4 starter. Såldes 2 feb 1989  
  VINDBAG Byggsats. Byggd 1986 - motor OS .40 FSR med skjutande propeller, "mellandel" som vinklade dämparen 90 grader. Kroppen var i byggsatsen 6 mm plywood! Jag byggde om den med spant klädda med 0,8 mm ply. Likaså carnaden ("stabben"), var ett flak 3 mm ply! Jag byggde den på vanligt vis med balsalister, klädd med plastfilm. Detta för att hålla ner vikten. Premiär på Lemstanäs 5 okt -86. Svårt att trimma "skeven". Jag flög bara 5 starter sedan såldes modellen
SEE-BEE Byggd av Jan Landblom, egen konstruktion, uppförstorad från en ritning av "små spant och ribb modeller". Spännvidd 1200 mm . Motor Super Tiger 2,5 cc Insugsporten vinklades om
90 grader för att kunna köra motorn baklänges då jag inte fick tag i någon skjutande propeller.
Modellen flögs en gång linstyrt på grunt vatten vid Hedåsbadet. Det fordrades både stilla väder och varmt vatten. Jan lånade ut modellen som blickfång i skyltfönstret till Dunkers Cykel & Sport, Hyttgatan 16 i Sandviken.