Bygget av TD Twin


Vingen är uppbyggd på vanligt vis.

Rör av hoprullat papper för kablar.

Vingens ovansida med hål för motorkablar.

Vingens undersida.

Motorgondolernas sidor (2 mm balsa + 0,6 mm ply) buntas ihop för att slipas lika.

Klart för att sätta ihop motorgondolerna.

Motorspant (2 mm ply) limmas mot gondolens sidor men ännu ej i vingen.

Små enhandstvingar är bra att ha.

Gondolerna färdiga för klädsel.

Stabbe & fena med roder av 4 mm lätt balsa.

Kroppen börjar ta form. Noskloss och främre spant där vingens framkant ligger mot.
Nertill på spantet är en smal "låda" där landningsstället "skjuts in".

Delar till vingfästet i kroppen.

Till vänster syns vingfästet som har fått "lätthål".

Kroppens undersida där "smala lådan" för stället syns.

Plaströr från Topsy för stötstängerna till höjd- och sidroder.

Det blir en lucka på undersidan för bättre koll på sladdarna sedan vingen skruvas fast.

2 mm balsa på ovansidan av kroppen.

Lucka för acken.

Motorgondolerna limmas på plats.

Skevservona på plats.

Stötstänger. 1 mm kolfiberstång + 1 mm pianotråd lindad med sytråd + CA lim sedan krympslang.

Landningsställ (2 mm pianotråd) tillverkas för att passa in i tidigare omnämda "smala lådan".

Sporre.

Gångjärn till skev & höjd.

Nu börjar det likna något...

Axi 2203/52 får längre kablar.

Fartreglagen fixas.

Vingen sedd uppifrån med motorerna monterade.

Vingen sedd underifrån. Jag valde att sätta både mottagare och fartreglage på vingen för att få minimalt med kablar att koppla när jag sätter dit (tar bort) vingen.

Gott om utrymme för acken och enkel att flytta den för att få TP rätt.

Luftintag av plast längst fram på undersidan.

Låsningar för ställ och "inspektionslucka".

Klar för provflygning.

Startsida / Home