Ett experiment!
Jag fick "ärva" en helikopter som var obrukbar och ingen idé att reparera så jag tänkte: Det går kanske att "återanvända" vissa delar för att göra en "FixWing" (= flygplan)
och det ska kosta så lite som möjligt. Miljötänk ligger ju i tiden.
Jag förväntar mig inte något 3D modell utan en enkel nybörjarkärra som ev klarar en looping. Det är tanken med experimentet.

Det här borde gå att använda...

Mottagare med inbygg fartkontroll för dom två borstade motorerna.

Jag tänker bara anväda den ena motorn (med orginalväxel 8,6:1).
På bilden har jag redan kapat rotoraxeln.

Två rejäla servon för höjd- och sidroder.

Acken (ej på bild) är en 2s LiPo på 800 mAh.

Sändaren, som följde med helikoptern, ska givetvis användas!

Den jobbar på 35 MHz, så det är OK.
Enda finnes är servoreversering så det kan bli lite trixande om storleken på roderutslagen måste ändras efter första testflygningen.


Jag hade redan en vinge liggande, ca 1 m spännvidd, så den använder jag.

Orginal rotorn tänkte jag först använda men kom på att det är ju "flexibel pich" så det blir en "propsaver" på rotoraxeln och en SlowFly propeller. Största jag hade hemma är 11" men motorn (m växel) orkar nog med 12-13" om det behövs mer drag.

Sidor till kroppen av 3 mm Depron, övriga delar på bilden av 6 mm Depron. Man tager vad man haver...

Montering av kroppen påbörjad.

Spännande ögonblick - Invägning! 300 gram, dubbelt så mycket som helikoptern, med bara en av motorerna!?
Men, som sagt, det ska ju inte bli någon 3D-modell. Undrar om motorstyrkan räcker till?

För att få tyngdpunkten rätt måste acken in under vingen. För att inte behöva to bort vingen vid ackbyte gjorde jag en "släde" så jag kan skjuta in acken från "motorrummet". Till höger syns luckan för "motorrummet".

Här syns en del av acken inskjuten. Ovanför sitter mottagaren.


Redo för testflygning - Landningsställ? Dom kommer, om det visar sig att kraften i drivlinan räcker till för den ökade vikten och luftmotståndet som ställen utgör.

Premiär! Film från första flygningen. Blåsigt som bara den! >> Film

Dax för motorbyte!

En trött gammal "oborstad" med växel = 50 gram, bytes mot en modern borstad = 37 gram.
Det blir säkert skillnad!


Nytt motorspant. Limmade stödbitar i motorrummet.


Det nya motorspantet limmas mot stödbitarna.


Motorfästet på plats.


Fartreglage (ESC) och motor redo för montering.


Nästa steg: Testflygning med borstlös motor! OBS luftintaget, utifall det blir hårdkörning! :-)

Fäste för landningsställ. Klammer av kapade servoarmar.

Hjul av egen tillverkning. Hur dom är gjorda kan du läsa > HÄR <

Nu vill piloten börja rolla så ny vinge med skevroder ska byggas!

Nya vingen blev ca 20 gram lättare trots att den har 2 servon. Tacka vet jag Depron!

Flygklar! 345 gram med 800 mAh 2s LiPo ack

Film med nya vingen på >> YouTube

Startsida / Home